Jouw bedrijf bestaat al een tijdje en groeit langzaam uit de familie fase. Jij als eigenaar ziet dat er nieuwe mensen bij je groeiende organisatie komen en je begint te merken dat er iets verandert. Niet iedereen ‘snapt’ hoe de dingen gedaan moeten worden. Sommigen medewerkers doen het zelfs totaal anders. De verbondenheid die je eerst had met jouw eigen bedrijf begint minder te worden en het lijkt allemaal meer uit de hand te lopen. Waar is de tijd gebleven dat alles duidelijk was en het samenwerken gemakkelijk en goed ging. 

Dit is het perfecte moment om over cultuur te praten. Jouw bedrijfscultuur. Heb je hier ooit over nagedacht? En even voor de reminder, de bedrijfscultuur is niet: je kernwaarden, maandag fruitdag of de pingpongtafel midden in de open ruimte.

Dus wat is het dan?

Cultuur is een gedragspatroon dat in de loop van tijd door mensen en systemen wordt aangemoedigd of ontmoedigd. In feite betekent het: wat werknemers doen als niemand kijkt…!

Waarom is het belangrijk om te hebben?

  • Organisaties met een sterke cultuur hebben een hogere mate van betrokkenheid dan organisaties met een zwakke cultuur. Zeer betrokken teams presenteren 10% beter dan hun collega’s in klantbeoordelingen, 21% in productiviteit en 22% in winstgevendheid. Bron: Gallup
  • 66% van de werkzoekenden beschouwt de cultuur en waarden van het bedrijf als de belangrijkste factor bij het overwegen van carrièremogelijkheden. Bron: FastCompany
  • Bedrijven die hun cultuur actief beheren kunnen een 40% hogere personeelsbehoud verwachten. Bron: Deloitte

Oké, dus hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bedrijf de cultuur definieert?

Hier zijn enkele basisregels: 

  1. Zorg ervoor dat je de bedrijfswaarden bij de hand hebt. 
  2. Zorg ervoor dat de visie van het bedrijf bij elke medewerker bekend is. Gemeenschappelijke langetermijndoelen brengen mensen samen. 
  3. Betrek het hele bedrijf bij het gesprek over cultuur. Doe dit niet alleen met het managementteam. 
  4. Als je eenmaal de cultuur hebt gedefinieerd: leef ernaar. Zoals Carolyn Taylor zegt: Walk The Talk (The Power of Walking Your Talk). Dit punt zal het moeilijkste zijn en vereist voortdurende consequentie vanuit jouw kant. 

Om de bedrijfscultuur te definiëren moet je samenwerken met je medewerkers en als eigenaar moet je meedoen aan de brainstormsessies van je medewerkers. Waarom? Omdat je deze tijd kan gebruiken om te zien hoe ver het perspectief van de bedrijfscultuur uit elkaar ligt en die van de mensen waarmee je werkt. Dus hoe werkt het in de praktijk?

De conversatie/ interactieve sessie over de bedrijfscultuur was onderdeel van een van onze kwartaalbijeenkomsten. Ik heb de sessie met medewerkers gefaciliteerd. De eigenaar werkte alleen aan dezelfde vragen. We hadden uiteindelijk veel vragen die uiteindelijk in drie categorieën konden worden gegroepeerd, namelijk: 

  1. Hoe gaan we doelen bereiken/ omgaan met veranderingen en problemen?
  2. Hoe zijn wij tegenover anderen? 
  3. Wat voor soort mensen zijn wij?

De tweede stap was om alle antwoorden te combineren en ze aan iedereen te presenteren. In ons geval lagen de antwoorden van de medewerkers en van de eigenaar erg dicht bij elkaar. Dit is een goed moment voor discussie en reflectie.

Stap drie is om de gedefinieerde bedrijfscultuur op te schrijven en deze te delen met medewerkers, jouw klanten en op de website en socials te plaatsen. Bij Het Team Juridische Zaken gebruiken wij het ook in onze vacaturetekst als inleiding wie wij zijn. Op deze manier zorgen we ervoor dat we mensen aantrekken die onze cultuur delen, bij ons passen en die graag met ons samenwerken. 

Stap vier is oefenen. Elke dag, elke keer in elke situatie wanneer niemand oplet. Denk erover na of dit de manier is waarop je wilt dat dingen worden gedaan? Ze zeggen dat kinderen niet leren van wat ouders zeggen, waar van wat ze doen als ze niets zeggen. Dit geldt precies hetzelfde in jouw bedrijf.

Onthoud dat zelfs de beste gedefinieerde, besproken en voorbereide strategie niet zal slagen als de bedrijfscultuur niet gezond is, als mensen niet op één lijn liggen, als ze niet leven/ werken volgens de bedrijfswaarden, als er wordt geroddeld, als er geen erkenning is voor prestaties en wanneer er veel energie-zuigende vergaderingen zijn. Verbeter de bedrijfscultuur, de rest zal snel volgen!

 

Contact ons

De Integrator drinkt graag een keer een kop koffie met jou om toe te lichten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.

 

 

© 2020 De Integrator | Privacy Statement | Website onderhoud Infinity Marketing LinkedIn