De corona maatregelen worden steeds minder en langzaamaan wordt alles weer normaal. Maar wat is normaal eigenlijk? Wat is de ‘normale’ gang van zaken in jouw bedrijf?

De afgelopen tijd heeft ons laten zien dat alles wat ‘normaal’ is, in een zeer korte tijd verloren kan gaan. We moesten in deze periode op zoek naar een nieuwe manier van werken, we moesten out of the box gaan denken als we in business wilden blijven.

Wij zouden degenen kunnen zijn die verandering op de markt introduceert, maar dat zou een geheel ander artikel zijn. We kunnen ook degenen zijn die inspeelt op de veranderingen in de markt en dit intern laten doorvoeren. Daar gaat dit artikel over: over onze flexibiliteit en aanpassingsvermogen.

Voor kleine bedrijven is dit geweldig. Zelfs als zij niet degenen zijn die verandering teweegbrengen, zijn ze klein en wendbaar genoeg om zich aan te passen. Enkele voorbeelden van veranderingen in kleine bedrijven die snel kunnen worden doorgevoerd: implementatie van een nieuwe tool, het veranderen van de manier waarop we samenwerken, het veranderen van de manier waarop we lean werken en bijvoorbeeld het veranderen van de manier waarop we projecten beheren.

Verandermanagement betekent dat je als eigenaar of als managementteam, de organisatie moet voorbereiden en moet ondersteunen in tijden van verandering. Wat zijn de uitdagingen? Een grote uitdaging waar je tegenaan zou kunnen lopen is bijvoorbeeld de weerstand van jouw eigen personeel of van je klanten. Hoe je hiermee omgaat hangt allemaal af van jouw plan.

Hoe verander je succesvol in een klein bedrijf? Wij hebben vier simpele stappen voor je opgeschreven die je kunnen helpen in dit proces:

1. BESPREEK dit allereerst met jouw managementteam. Gesprekken over veranderingen zouden standaard een onderdeel moeten zijn van deze vergaderingen. Er moet tijd in de agenda zijn om over andere dingen te praten dan alleen de dagelijkse werkzaamheden. Soms zijn de gesprekken over veranderingen vaag, theoretisch en hebben ze tijd nodig om specifieker te worden. Voor sommigen bedrijven kunnen ze als tijdverspilling worden beschouwd. “Waarom zou je zoveel overleggen? Ik ben druk met mijn ‘echte’ werk” – hoor ik wel eens gezegd worden. Als je niet de tijd neemt om na te denken over wat er om je heen gebeurt en hoe je daar als bedrijf op moet reageren, dan voor je het weet lopen anderen bedrijven voor en blijf jij achter.

2. MAAK EEN PLAN. Nadat je met het management team hebt besproken wat eventuele veranderingen kunnen zijn, begin je met het maken van een concreet plan. Controleer, vergelijk, maak een financieel overzicht van je mogelijke kosten en opbrengsten. Deze fase is je huiswerk voor de volgende stap.

Lees ook: ‘Doelen stellen: dit is wat ScaleUp’s nog kunnen leren…’

3. COMMUNICEER VERANDERING aan jouw medewerkers. Communiceer jouw doelen en bedoelingen duidelijk en eerlijk om mensen te inspireren en hen te laten beseffen dat de toekomst hen ten goede komt. Uiteindelijk zal verandering pas succesvol zijn als je jouw team aan boord hebt! Het moet door mensen worden overgenomen. Met communiceren bedoel ik meerdere discussies voeren met jouw personeel, niet alleen een maandelijkse nieuwsbrief. Afhankelijk van wat de verandering is, kan het meer aandacht van het managementteam vereisen. Medewerkers kunnen vragen, zorgen en/of ideeën hebben. Als je je huiswerk goed hebt gedaan (zie vorige stap), ben je voorbereid op deze stap.

Lees ook: ‘Echt bedrijfssucces kan alleen worden bereikt door medewerkers die werken in de flow’

4. ADEM DE VERANDERING. Na het plannen en praten komt de tijd van het doen, alledaagse handelingen in de realiteit. In deze fase moet je obstakels voor operationele veranderingen wegnemen en mensen helpen omgaan met een nieuwe realiteit.

Als klein bedrijf heb je dus het voordeel dat je flexibel en wendbaar bent. Je kunt als klein bedrijf sneller inspelen op veranderingen. Wees dus niet bang om dit ook daadwerkelijk door te voeren in jouw team. Het bedenken is één ding en daadwerkelijk doen en volhouden is het tweede…! Wees dus niet bang om jouw eigen superkrachten in te zetten als het gaat om verandering.

 

“Slowness to change usually means fear of the new.”

Contact ons

De Integrator drinkt graag een keer een kop koffie met jou om toe te lichten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.

 

 

© 2020 De Integrator | Privacy Statement | Website onderhoud Infinity Marketing LinkedIn