Initiatieven voor organisatieverandering veroorzaken zelfs in de beste tijden angst in de bedrijfshiërarchie. Maar in een tijdperk waarin we nu leven, kunnen ze angst en zelfs paniek opwekken.

In dergelijke tijden kunnen oproepen tot verandering ook bijzonder intense weerstand oproepen. Wanneer onzekerheid zo’n prominent – en bedreigend – kenmerk is in het externe landschap, snakken mensen naar standvastigheid en routine binnen hun organisaties.

Natuurlijk, wanneer de economische omstandigheden het meest onstabiel zijn, moeten bedrijven het vaakst veranderen, en snel veranderen, als ze willen overleven. Managers staan dan ook voor een ontmoedigende taak. Om hun organisaties te helpen een neergang te doorstaan, moeten ze ervoor zorgen dat werknemers zich volledig inleven in veranderingsinitiatieven en de nodige veranderingen aanbrengen in hun dagelijkse gedrag – precies op hetzelfde moment dat hun werknemers zich waarschijnlijk het meest zorgen maken over en weerstand bieden aan veranderen.

Grootschalige veranderingsinitiatieven, zoals fusies of herstructureringen, zijn niet de enigen die sterke reacties uitlokken. In een angstig tijdperk kunnen zelfs meer bescheiden initiatieven, zoals de adoptie van een nieuw IT-systeem of een scherpere focus op productinnovatie, verontrustende emoties naar verlammende niveaus duwen.

Lees hier verder op de Harvard Business Review over: The five phases of change.

Contact ons

De Integrator drinkt graag een keer een kop koffie met jou om toe te lichten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.

© 2020 De Integrator | Privacy Statement | Website onderhoud Infinity Marketing LinkedIn