Het gaat er allemaal om hoe mensen worden gemanaged en geleid. Leiderschap gaat over het verbinden van de juiste mensen met de langetermijnstrategie van het bedrijf. Management is hoe we onze mensen elke dag behandelen en motiveren. Maar ‘first things first’: waar beginnen we? 

We kunnen stellen dat het eigenlijk al begint vóórdat we een nieuwe medewerker gaan aannemen. Je kunt jezelf dan een vraag stellen: waar wil ik dat mijn bedrijf naartoe gaat? Dan kun je jezelf de vraag stellen voor nieuw personeel: welke vaardigheden heb ik in de nabije toekomst nodig? Op deze manier combineer je vanaf het begin het bedrijfsdoel met de vaardigheden van een toekomstige medewerkers. 

Dit is helaas niet altijd even gemakkelijk, want wat als je al een heel team voor je aan het werk hebt? Als je jouw langetermijndoelen wilt behalen kan dat alleen met de juiste en gelukkige mensen aan boord (lees ook: Echt bedrijfssucces kan alleen worden bereikt door medewerkers die werken in de flow). Daarom is het zo belangrijk om medewerkers te helpen erachter te komen wie ze zijn en hoe ze al hun talenten kunnen inzetten op het werk.

Ik zou graag een model met jullie willen delen dat ik heb ontwikkeld toen ik zelf door mijn loopbaan-vernieuwing heen ging en die ik later ook gebruikte bij een aantal van mijn teamleden en professionals die hulp zochten: JOB REMODELING MODEL

Als leider in jouw bedrijf is het jouw verantwoordelijkheid om antwoord te geven op de volgende vragen: 

  • Waarom? Waarom bestaan we? Waarom doen we wat we doen? Waarom is het belangrijk? (Bekijk ook deze interessante Ted Talk van Simon Sinek: Start With ‘Why)
  • Hoe zou jij het vinden om elke dag deel te nemen aan het bereiken van de doelen van het bedrijf?
  • Wie is de beste persoon om een team/afdeling aan te sturen? Jij als leider bepaalt wie jouw medewerkers gaat aansturen. Wie heeft er dagelijks contact met hen?

Tijdens de kwartaalvergadering…

Er niet altijd een goed moment om over deze diepe vragen te praten, dus wanneer zou een praktisch moment zijn om dit wel te doen? Een goed moment om op deze vragen in te gaan is tijdens de kwartaalvergaderingen (lees hier meer over: ‘Het belang van de driemaandelijkse vergadering en tips!’). Dit is het moment om te praten over de strategie en over ieders rol hierin. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om elk poppetje te verbinden met de bedrijfsdoelen.

Bij Het Team Juridische Zaken (HTJZ) doen we dat altijd tijdens de kwartaalvergaderingen (waar overigens iedereen aanwezig is), maar hier blijft het niet alleen bij. Ook binnen de verschillende teams worden de bedrijfsdoelen regelmatig herhaald en bekeken wat het effect is van diegene op het bedrijfsdoel. 

Zelf doelen bepalen…

Het geeft ontzettend veel voldoening om te zien hoe mensen zelf hun doelen voor het komende kwartaal bepalen nadat ze hebben gehoord wat er door het bedrijf moet worden bereikt. Wanneer je op dat punt bent beland is alles duidelijk, mensen begrijpen hun rol binnen in de organisatie, weten hoe ze met hun doelen waarde kunnen toevoegen aan het team en ook het hele bedrijf. Ze hoeven niet te raden of aan te nemen wat hun doel is.

De hele truc om medewerkers betrokken te houden is om hen het waarom te laten zien. En om een langetermijndoel te bereiken creëer je een alledaagse omgeving waarin ze dat kunnen doen. 

Be there!

Als manager is het jouw verantwoordelijkheid om er elke dag voor je team te zijn. Eigenlijk net zoals een voetbaltrainer. Hij en zijn team kunnen alleen winnen omdat hij er elke dag voor zijn team is en ziet wat er aan de hand is en speelt binnen in het team (lees ook: ‘Waarom is de uitvoering belangrijker dan een goede strategie!’). 

In het bedrijfsleven werkt het net zo. Hoe kun je jouw medewerkers helpen als je niet weet wat er speelt? In Lean heet dit GEMBA zijn (Lean Terms – WHAT IS GEMBA?).

Wanneer je samen bent met jouw team dan is er ruimte voor het voeren van een dialoog. Je krijgt de kans om te begrijpen wat er speelt en om verbindingen te maken met je team. Dankzij deze verbondenheid en nabijheid houd je zelf de hand aan de pols van je bedrijf. Met deze gegevens kun je ook sneller reageren. Zo creëer je een omgeving waar mensen echt graag willen werken. Waar de langetermijndoelen helder zijn, waar ze zich gehoord voelen en ook echt een impact hebben in het bedrijf. 

In mijn rol als manager en leider krijg ik de beste ideeën van mensen die het werk zelf doen. Zij weten vaak het beste hoe ze de meeste problemen waarmee het team wordt geconfronteerd, kunnen verbeteren en oplossen. 

Ik wens jou, als leider, de moed om naar buiten te gaan, uit jouw kantoor, om met je mensen te zijn! En wat betekent dat nu precies? Ga het gesprek aan met jouw personeel. Wat zijn de grootste uitdagingen die zij tegenkomen op hun werk? Vanuit mijn eigen ervaring kan ik het samenvatten als: hoe creëer je een balans tussen strategische langetermijndoelen en dagelijks operationeel werk (of balans tussen repetitief werk en projecten)…?

 

Contact ons

De Integrator drinkt graag een keer een kop koffie met jou om toe te lichten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.

 

 

© 2020 De Integrator | Privacy Statement | Website onderhoud Infinity Marketing LinkedIn