Jouw bedrijf groeit. Jouw product of dienst verkoopt goed. En ineens besef je dat er meer werk is dan mensen… Oplossing ligt voor de hand: je hebt meer mensen nodig! Maar is dat echt zo? Is het aannemen van een nieuwe medewerker een antwoord op al jouw vragen?

Laten we eens kijken naar wat nieuw personeel kost en wat eventuele andere opties zijn…

Mensen zijn het grootste kapitaal van jouw bedrijf, de vaardigheden van werknemers maken gemiddeld 85% van de activa van een bedrijf uit. (bron: educba.com). Opgeleid, betrokken, afgestemd op jouw bedrijfswaarden en langetermijndoelen zijn medewerkers waar je als ondernemer van kunt dromen. 

Maar je weet als geen ander dat het geen gemakkelijke taak is om nog zo iemand te vinden. Er is geld voor nodig (de gemiddelde Cost per Hire, oftewel de kosten die een bedrijf maakt om een nieuwe medewerker te werven, bedragen alleen al 4.728 euro volgens Recruitment Kengetallen), tijd (van jou en je team) en energie. En zelfs als je de beste match voor jouw bedrijf vindt, kost het toch tijd om zo’n persoon te trainen, zodat hij of zij resultaten kan gaan leveren. Wetende wat een uitdaging dat is, denk ik dat het de moeite waard is om naar andere opties te kijken.

 

Wat zijn de andere opties?

  • Begin met kijken naar je proces. Is het optimaal? Hoeveel onnodige stappen zitten er in het proces? Zie jij (of jouw team) mogelijke verbeteringen in het proces? Procesverbetering (lees ook: Waarom je het niet kunt veroorloven om jouw bedrijf NIET lean te maken!) kan je geld besparen en de medewerkerstevredenheid verhogen. Het elimineren van onnodige frustraties kan resulteren in een lagere afhankelijkheid van nieuwe medewerkers.
  • Een andere optie die je hebt is: Digitalisering. Kan de baan gedigitaliseerd worden? Kijk om je heen! Kijk wat er op de markt is. Het is verbazingwekkend hoeveel softwareoplossingen er zijn. Zo los je niet alleen een actueel probleem/behoefte op, maar maakt je jouw bedrijf ook toekomstbestendiger.
  • Een andere optie die ik graag noem, is kijken naar het werk dat gedaan moet worden. Schrijf alle taken op. Misschien kunnen ze worden herverdeeld en sommige worden uitbesteed? Outsourcing geeft jou flexibiliteit. Afhankelijk van wat je nodig hebt en hoe jouw samenwerking verloopt, kunt je van specialist wisselen. Het geeft je ook (als je het goed doet) een hoog niveau van specialisatie. Als je weet welke specifieke taken moeten worden uitgevoerd, kun je op zoek gaan naar de beste op de markt! Outsourcing kan ook een emotionele betrokkenheid van jouw medewerkers opleveren. Als je repetitieve, saaie taken uitbesteedt die niemand graag doet, creëer je meer ruimte voor je team om te werken aan wat hen energie geeft (lees ook: Echt bedrijfssucces kan alleen worden bereikt door medewerkers die werken in de flow)

Beslissingen rond groei en vraag naar nieuwe medewerkers kunnen, mits constructief genomen, een goed moment zijn om enkele veranderingen door te voeren, de tevredenheid van medewerkers te verbeteren, processen te verbeteren en jouw bedrijf toekomstbestendig te maken. Denk dus bij de keuze van een nieuw iemand aannemen altijd even goed na of je intern iets zou kunnen verbeteren, wat ervoor kan zorgen dat nieuw personeel nu nog niet nodig is. Maak gebruik van deze kans om dit te doen!

“People are definitely a company’s greatest asset. It doesn’t make any difference whether the product is cars or cosmetics. A company is only as good as the people it keeps.” – Mary Kay Ash

 

Contact ons

De Integrator drinkt graag een keer een kop koffie met jou om toe te lichten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.

 

 

© 2020 De Integrator | Privacy Statement | Website onderhoud Infinity Marketing LinkedIn