Hoe je een concurrentievoordeel voor jouw organisatie opbouwt: een lerende organisatie!

In de afgelopen paar jaar is ons leven veranderd. Wat niet mogelijk leek, werd een norm. Ik herinner me nog goed dat toen ik voor een multinational werkte, thuiswerken of werken op afstand vanuit een ander land ongehoord was. Nu kunnen mijn vrienden, die er nog steeds werken, dit doen vanaf waar ze maar willen. De wereld verandert, de manier waarop we werken verandert (lees ook de blog: ‘Echt bedrijfssucces kan alleen worden bereikt door medewerkers die werken in de flow’) daarom moet je als werkgever meebewegen. Of beter, je moet het voor zijn…

Jouw bedrijf heeft een kans om deze turbulente tijd te overleven wanneer het een leercultuur ontwikkelt: een lerende organisatie.

 

Wat kun je er als eigenaar of directeur aan doen? 

Alles en niets. Je kunt voorwaarden scheppen om te leren, maar uiteindelijk zijn het ‘jouw’ mensen die het werk moeten doen. Ik wil graag mijn aanpak die ik heb getest met jou delen.

Zoals ik al zei, het begint allemaal bij jou.

Leiderschap. Ben jij een leider die graag leert? Ben je altijd op zoek naar iets nieuws? Breng jij knowhow naar jouw organisatie? Als je een lerende organisatie wilt ontwikkelen, zou het zeker helpen als je een aantal van die vragen met ja beantwoordt. Jij als leider bepaalt het bedrijf, het team. Je neemt mensen aan en bepaalt welke vaardigheden en competenties je zoekt in je team. Zijn nieuwsgierigheid, out-of-the-box denken, experimenteren, leergierigheid er een van?

Het volgende aspect is een bedrijfscultuur. Staat jouw bedrijf open voor verandering, digitalisering, nieuwe dingen uitproberen? Is het oké voor jouw medewerkers om dingen uit te proberen, fouten te maken en ervan te leren? Voelen mensen zich veilig genoeg om die fouten te maken en dingen te zeggen, zelfs als ze iets zeggen wat anderen misschien niet leuk vinden. Dit heeft allemaal invloed op de leergierigheid en jouw rol als leider is om het te omarmen. Ik vind dit onderdeel moeilijk. Je komt in interactie met anderen. Jouw woorden, besluit om over te schakelen naar leercultuur, gepresenteerd tijdens een driemaandelijkse vergadering, zijn niet genoeg. Het zijn jouw acties die de toon zullen zetten. Het zijn jouw reacties op situaties die zich in de loop van de tijd herhalen, die verandering zullen maken. Deze stap kan enige tijd duren. Wees geduldig.

Last but not least wil ik het hebben over processen. Dit deel is gemakkelijk… Hiermee bedoel ik niet dat het snel kan. Wat ik bedoel, is dat je dit kunt controleren, ontwerpen en delegeren. Ik zal een paar voorbeelden delen:

  • Nadat de matrix is ​​gemaakt en met de medewerkers is besproken, moeten ontwikkelingsplannen worden gemaakt en uitgevoerd. Het betekent dat iedereen aan zichzelf werkt. Het schept een leerklimaat, maar geeft ook een boost aan de organisatie. Alles wat we van buitenaf leren, brengen we naar binnen en gebruiken we om het bedrijf te verbeteren.
  • Leerprocessen kunnen ook zoiets eenvoudigs zijn als onze wekelijkse of maandelijkse bijeenkomsten. Dit is een moment om te delen, van elkaar te leren en te verbeteren. Het is aan jou als leider om daar tijdens de bijeenkomsten ruimte voor te creëren. Scrum manier van werken kent het als een retrospectief. Samen met een team kijken we terug waar we aan hebben gewerkt, wat goed ging en wat minder goed ging. Wat hebben we geleerd, wat kunnen we de volgende keer beter doen? Onderschat het belang van deze vergadering en vragen niet. Er valt veel te leren.
  • Kennis en leren komt niet altijd van externe specialisten. Je hebt veel knowhow in huis. Gebruik het. Ook hier is het aan jou om een ​​omgeving te creëren voor kennisdeling in jouw organisatie. Heb je nagedacht over het organiseren van maandelijkse trainingen over specifieke onderwerpen die nuttig kunnen zijn voor het team? Gebruik jouw eigen team, laat ze spreken, laat hun kennis delen met de rest van het team!
  • Lerend organiseren betekent volgens mij ook samen problemen oplossen, als team. Regelmatige probleemoplossende sessies kunnen een grote impact hebben op het bedrijf. Gebundelde krachten, een mix van ervaringen en teaminspanning kunnen meer problemen oplossen dan alleen. Kwartaalbijeenkomsten zijn een goed moment om zo’n sessie te organiseren (lees ook: ‘Het belang van de driemaandelijkse vergadering en tips’).

Omdat de echt lerende organisatie niet alleen goed is in het verwerven van kennis, maar deze ook kan overdragen onder haar mensen, kan een lerende organisatie haar gedrag verbeteren op basis wat ze heeft geleerd: nieuwe kennis is een nieuwe manier van handelen.

 

Ik geloof dat lerend organiseren dé manier is om je voor te bereiden op de toekomst. Het maakt jouw bedrijf wendbaar en dat geeft je flexibiliteit om te reageren op alle uitdagingen die op je pad komen! Wat denk jij is LEARNing: EARNing?

‘An investment in knowledge pays the best interest.’

 

Contact ons

De Integrator drinkt graag een keer een kop koffie met jou om toe te lichten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.

 

 

© 2020 De Integrator | Privacy Statement | Website onderhoud Infinity Marketing LinkedIn