Elke ondernemer heeft plannen voor zijn of haar bedrijf. Soms zit het in het hoofd, soms staat het op een notitieblokje en sommigen doen het formeler in een powerpoint presentatie die met werknemers wordt gedeeld.

Grote internationale bedrijven hebben speciale afdelingen die zich voornamelijk bezighouden met planning. Ik heb meer dan een decennium op zo’n afdeling gewerkt en ik herinner me dat mijn jaar was verdeeld in planningscyclussen. Ik was bezig met het maken van een strategisch vijfjarenplan, een budget voor een jaar en de meest recente schattingen voor het budget, twee keer per jaar. Ik maakte maandelijkse, zelfs dagelijkse planningen.

Een planning werd gevolgd door een controle. Ik had geavanceerde software tot mijn beschikking om mij te helpen de resultaten te bewaken en te reageren op wat nodig was. Het proces, de tools en de ervaring maakten dit ‘spel’ erg gemakkelijk.

Toen veranderde ik van baan en begon ik te werken bij start-ups en scale-ups. De noodzaak van een goede planning bij deze bedrijven is enorm! Kleinere bedrijven hebben meestal niet de financiële buffer die grote bedrijven wel hebben en zouden daarom extra zorgvuldig moeten plannen. Maar helaas gebeurt dit vaker niet dan wel.

De meeste MKB’ers hebben een accountant. Als ze mazzel hebben en hun accountant is goed in zijn werk, dan kunnen ze resultaten (van het verleden) zien in een boekhoudsoftware. Goed onderhouden boeken zijn een goed startpunt voor het maken van een planning. Helaas stoppen veel ondernemers hier. Ze kijken naar het verleden, voegen een beetje buikgevoel toe (ze zijn tenslotte al jaren werkzaam in dit bedrijf en ‘voelen’ wat er gaande is) en bepalen aan de hand hiervan de aankomende planning.

Ik geloof dat er veel te winnen valt voor MKB’ers als ze een planningscyclus in hun bedrijf introduceren. Tegenwoordig, zonder planning, kun je niet professioneel zaken doen en kun je de veilige ontwikkeling niet garanderen. Daarom hoort deze taak bij de directie en de bedrijfseigenaren.

Wat is de toegevoegde waarde voor jouw bedrijf?

  1. Maximaliseren van de winst
  2. Voorspelbaarheid van de kasstromen
  3. Het geven van een duidelijke richting aan jouw medewerkers over de doelen van het bedrijf
  4. Controle over de kosten
  5. Het aanpassen van het bedrijfsgroeipercentage aan financieringsopties.

Zodra deze plannen klaar zijn, zou jij (als de CEO) in staat moeten zijn om de volgende vragen te kunnen beantwoorden:

  • Maakt mijn bedrijf voldoende winst?
  • Hoe kan dit worden verbeterd?
  • Moeten we de verkoop verhogen of juist verlagen? (soms moet je de omzet verlagen om de winst te verbeteren)
  • Moeten we de kosten verlagen?
  • Wat kan er verbeterd worden?
  • Wanneer gaat mijn bedrijf failliet als ik vanaf nu geen enkele dienst of product verkoop? (dit is een schokkende vraag, maar kan tegelijkertijd bevrijdend werken. Zou het niet fijn zijn om hier meer controle over te hebben?)
  • Als het bovenstaande antwoord je niet bevalt, wat gaat je dan doen om dat te veranderen?
  • Welk vangnet ga jij bouwen voor jouw bedrijf?

BEWUSTZIJN IS DE EERSTE STAP OM TE VERANDEREN!

  • Gaat het bedrijf de goede kant op?
  • Groeit het bedrijf?
  • Groeit het snel genoeg?

Voordat je antwoorden op al deze vragen krijgt, voordat je experts inhuurt die jou daarbij kunnen helpen, zijn er stappen die je zelf kunt nemen.

Wat kun je (als CEO) NU doen, voordat je een interim CFO inhuurt, om de eerste stappen in de juiste richting te zetten?

  • Zorg ervoor dat je boekhouding op orde is. Praat je maandelijks met jouw boekhouder? En begrijp je waarom het resultaat van het bedrijf vorige maand hoog of juist laag was?
  • Zorg voor een duidelijk businessplan. Er kan geen goed financieel plan worden gemaakt als er geen langetermijnplan is voor de onderneming.
  • Ken de kosten van het bedrijf en zorg ervoor dat ze per maand in jouw boeken worden opgenomen.
  • Zorg ervoor dat jouw klanten op tijd betalen. Heb je hier een proces voor?

Zodra je de bovenstaande stappen allemaal hebt doorlopen en verbetert, ben je klaar om het bedrijf naar een hoger niveau te gaan tillen en te gaan plannen! Jij als CEO bent verantwoordelijk voor dit proces. Je zult namelijk verschillende afdelingen nodig hebben, denk aan: sales en operations. Er zullen meningsverschillen gaan ontstaan, verschillende belangen zullen gaan botsen en er zullen confronterende discussies plaatsvinden.

Het bovenstaande heb ik eerder gezien en weet daarom uit ervaring dat planning een ongelofelijke leerzame ervaring zal zijn voor een bedrijf. Verbeteringen, veranderingen en moeilijke beslissingen zullen worden genomen. En dit zal allemaal ‘slechts’ een bijwerking zijn van het hebben van plannen…

Bij de Integrator geloven wij in verandering, verbetering en het leren van anderen. Als integrator breng ik mensen, processen maar ook verschillende ervaringen bij elkaar. Daarom denk ik dat MKB’ers planningscyclussen moeten ‘stelen’ van grote bedrijven. Ik raad je niet aan om dit zelf te gaan maken, omdat het ontzettend tijdrovend is, wat niet meer verbonden is met de realiteit. Wees wendbaar, pak de stukken die het beste passen in het bedrijf en laat jouw onderneming de richting inslaan die je voor ogen had!

Contact ons

De Integrator drinkt graag een keer een kop koffie met jou om toe te lichten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.

© 2020 De Integrator | Privacy Statement | Website onderhoud Infinity Marketing LinkedIn