We weten allemaal (theoretisch) en sommigen ook uit ervaring wat het succes van een bedrijf garandeert. Om maar een paar succesfactoren uit mijn hoofd te noemen: tevreden klanten, betrokken medewerkers, een product dat makkelijk verkoopt, een product met een goede marge zodat we ons geen zorgen hoeven te maken over onze ‘bottom line’. 

Deze keer wil ik het graag met jullie hebben over alle verstoringen die, als je ze niet oplost, een mislukking van je bedrijf kunnen garanderen. 

De ‘wij en zij-mentaliteit’

Ik heb in grote bedrijven en MKB-bedrijven gewerkt en ik weet dat in zelfs het allerbeste bedrijf de ‘wij en zij-mentaliteit’ een bedrijf kan doden… Het kunnen wij zijn: normale werknemers versus zij: het topmanagement. Of wij: financiën en zij: verkoop. Ik neem aan dat je het vast één of misschien wel meerdere keren met eigen ogen hebt gezien. De rol van het managementteam is om die beslissingen te verwijderen, mensen te verenigen rondom een gemeenschappelijk doel en ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Iedereen moet hetzelfde doel nastreven.

Je bent zo sterk als je zwakste schakel

Het tweede aandachtspunt zijn jouw medewerkers en hun betrokkenheid in het bedrijf. We kennen allemaal het gezegde: je bent zo sterk als je zwakste schakel. Als de meeste mensen die in jouw bedrijf werken niet tevreden zijn met wat ze doen (lees ook: ‘Echt bedrijfssucces kan alleen worden bereikt door medewerkers die werken in de flow’), kan deze zwakste schakel het bedrijf naar beneden halen. Wat is dan de oplossing? Ervoor zorgen dat je de juiste mensen op de juiste posities plaatst. Mensen die geobsedeerd zijn met hun werk en dezelfde bedrijfswaarden hanteren. Praat met de medewerkers die je hebt en luister naar wat ze zeggen, kijk naar hun sterke punten en help hen die nog meer te ontwikkelen. Draai je niet om als je een medewerker ziet worstelen, maar wees er juist voor diegene en werk er samen aan. 

Tot nu toe heb ik gezien dat als je deze aandacht schenkt aan ‘jou’ mensen dat hier alleen maar betere dingen uit voortkomen. In een onderzoek van Gallup (State of the Global Workplace) uit 2017 kwam naar voren dat slechts 9 procent van de Nederlandse werknemers betrokken is. Het is belangrijk dat je ook binnen in jouw bedrijf weet hoeveel medewerkers betrokken zijn met het bedrijf. Hetzelfde onderzoek kwam namelijk ook met deze cijfers: 5 procent aan groei in medewerkersbetrokkenheid lijdt een jaar later al tot 3 procent groei in de omzet.

Meningen versus feiten

Waaraan veel vergaderingen en constructieve discussies waaraan ik heb deelgenomen zijn doodgebloed waren: meningen. Ik voel dat…., ik denk dat… Dat brengt me bij het derde punt van mijn lijst: meningen versus feiten. Blijf bij de feiten. Gebruik cijfers, gegevens. Perceptie van mensen kan anders zijn, maar cijfers liegen niet (tenzij je een creatieve accountant bent natuurlijk ;)). Blijf bij de feiten, dit is een ‘game changer’.  Meten is weten. 

Onlangs hebben we bij een bedrijf waar ik werk ‘scrum’ geïntroduceerd als een manier van samenwerken. We zijn begonnen in de IT als het vlaggenschip (of proefkonijn) en na een groot succes hebben we dit ook uitgerold naar andere afdelingen. Waarom vermeld ik dit hier? Je eigen werk beheren kan moeilijk zijn. Zeker als je verschillende functies combineert. Als het hele bedrijf het anders doet, lijkt het op zijn eigen manier op een ‘silent disco’. Mensen dansen theoretisch samen, maar iedereen heeft zijn eigen muziek en zijn eigen dans. Zo bereik je geen gemeenschappelijke doelen. Het implementeren van dezelfde managementstijl voor het hele bedrijf maakt het gemakkelijker om elkaar te begrijpen, samen te werken en samen te winnen. 

Maak je mensen enthousiast

Last but not least is de houding ten opzichte van verandering en verbetering. Als je denkt dat je geen tijd hebt om dingen te verbeteren omdat je bezig bent met het echte werk. Stop! Deze mentaliteit zal je niet helpen om geweldige resultaten te behalen met je bedrijf. Zeker niet in de tijd waarin we nu leven. Verandering is een integraal onderdeel van ondernemen (lees ook: ‘Corona zal de manier waarop we zaken doen geheel veranderen!’) zonder nu te verbeteren zul je morgen tekort schieten. Neem daarom de tijd om te verbeteren, maak het een onderdeel van iedereen zijn of haar functieomschrijving. Laat het normaal zijn dat er elke dag problemen worden opgelost en dingen worden verbeterd, maak je mensen enthousiast! 

Als je zo kijkt naar de bovenstaande punten dan hoop ik dat je denkt: hier wil ik ook mee aan de slag gaan! De tip die ik dan voor je heb, is: niet wachten, begin morgen meteen met het implementeren van al is het maar één van de bovenstaande punten en ga zo het rijtje langzaam af. Let op! Wanneer je tijd investeert en serieus aan de slag gaat met deze punten pas dan op, want voor je het weet heb je een succesvol bedrijf…!

‘Don’t expect to see a change if you don’t make one.’

 

Contact ons

De Integrator drinkt graag een keer een kop koffie met jou om toe te lichten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.

 

 

© 2020 De Integrator | Privacy Statement | Website onderhoud Infinity Marketing LinkedIn