Een fundamenteel probleem binnen bedrijven: mensen beschouwen executie als de tactische kant van zaken doen, iets dat leiders delegeren terwijl zij zich concentreren op de ‘belangrijkere’ kwesties. Bij de Integrator denken wij dat dit verkeerd is. Uitvoering is niet alleen tactiek, het is een discipline en een systeem. Het moet worden ingebouwd in de strategie, doelstellingen en cultuur van een bedrijf. En de leider van de organisatie moet er diep bij betrokken zijn.
Uit ervaring in andere bedrijven heb ik gezien dat veel leiders slachtoffer worden van de kloof tussen de beloften die ze hebben gedaan en de resultaten die hun organisatie heeft geleverd. Ze vertellen vaak dat het probleem zit in de verantwoordelijkheid. Mensen doen niet de dingen die ze moeten doen om het plan te implementeren. Ze willen wanhopig iets veranderen, maar wat moeten ze eigenlijk veranderen? Dit weten veel bedrijven niet.
De uitvoering (of ‘execution’) is een reeks van technieken die bedrijven zouden moeten beheersen om zo de concurrent voor te blijven.
De kloof die niemand kent
Wanneer bedrijven hun beloften niet nakomen is de meest voorkomende verklaring dat de strategie van de CEO verkeerd was. Maar de strategie op zich is vaak niet de oorzaak. Strategieën mislukken meestal omdat ze niet goed worden uitgevoerd. Dingen die zouden moeten gebeuren, gebeuren niet. Of de organisatie is niet in staat om deze te realiseren of de leiders van het bedrijf beoordelen de uitdagingen die op hun pad komen, verkeerd, of beide.
Iedereen heeft het over verandering. Een kleine groep van ‘change-meisters’ spraken over revolutie, heruitvinding, kwantum verandering, baanbrekend denken, gedurfde doelen, lerende organisaties, etc. Ik zeg niet dat dit niet mogelijk is, maar tenzij je deze grote gedachten vertaalt in concrete stappen voor de uitvoering, hebben ze geen zin. Zonder uitvoering breekt dit baanbrekend denken af.
Geen enkel bedrijf kan zijn verplichtingen nakomen of zich goed aanpassen aan veranderingen, tenzij alle leiders zich op de uitvoering focussen. Uitvoering moet een onderdeel zijn van de strategie en de doelstellingen.
Uitvoering komt met de jaren
Om ‘execution’ te snappen zijn deze drie pointers belangrijk:
- Execution is een discipline en een integraal onderdeel van de strategie.
- Execution is de belangrijkste taak van de bedrijfsleider.
- Execution moet een kernelement zijn in de cultuur van de organisatie.
Uitvoering is een discipline
Geen enkele strategie heeft nut zonder dat er rekening wordt gehouden met de mogelijkheden vanuit de organisatie om dit ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren.
… uitvoering is een systematische manier om de werkelijkheid bloot te leggen en ernaar te handelen.
Het hart van de uitvoering ligt in de drie kernprocessen: het mensenproces, het strategie proces en het operationeel proces.
Uitvoering is de taak van de bedrijfsleider
Veel bedrijfsleiders denken graag dat zij zijn vrijgesteld van het echt runnen van het bedrijf. Het is een prettige manier om naar leiderschap te kijken: je staat op een bergtop, je bent strategisch aan het denken en probeert mensen te inspireren met visioenen, terwijl je de rest overlaat met de uitvoering.
Een organisatie kan alleen presteren als het hart en de ziel van de leider in het bedrijf wordt gestopt. De leider moet dingen gedaan krijgen door drie kernprocessen te begrijpen: andere leiders kiezen, de strategische richting bepalen en de activiteiten uitvoeren.
Hoe goed denk je dat een voetbalteam zou zijn als de coach de hele dag op kantoor bezig is nieuwe spelers te kopen, terwijl het daadwerkelijke coachen wordt overgelaten aan een assistent?
… Leiders zeggen graag dat hun team het belangrijkste ingrediënt is van hun succes. Maar geven vaak de taak om mensen te beoordelen en te belonen aan het HR-personeel. Terwijl juist de leiders de mensen moeten kennen en het juiste oordeel moeten kunnen vellen.
Leiding geven voor een juiste uitvoering gaat niet over micromanaging of ‘hands-on’ zijn. Het gaat juist om een actieve betrokkenheid – iets wat leiders altijd moeten doen. Het zorgen voor een goede bedrijfscultuur en processen om de uitvoering ook daadwerkelijk mogelijk te maken en mensen belonen die dit nakomen.
Uitvoering moet in de cultuur zitten
Leiders die uitvoeren zoeken naar afwijkingen in de gewenste management toleranties – de kloof tussen het gewenste en het daadwerkelijke resultaat in alles, van mensen die promotie behoren te krijgen tot de winstmarges. De kloof moet worden gedicht en in het vervolg moet de lat nog hoger worden gelegd voor de hele organisatie.
Binnenkort kun je hier verder lezen en leg ik jou uit waarom veel leiders dit niet begrijpen.
Interessant voor jou:
Echt bedrijfssucces kan alleen worden bereikt door medewerkers die werken in de flow!
Onlangs heb ik nagedacht over hoeveel ik van mijn werk houd. Waarin verschilt dit werk van alle andere die ik had? Wat is er zo speciaal aan? Daarom wilde ik een test doen om te kijken waar al mijn tijd naartoe gaat. Ik heb mijn activiteiten een week gemonitord en...
Een visionair, integrator en een elastiek lopen samen een bar in…
Wanneer een visionair en een integrator een bar binnenlopen, zullen ze waarschijnlijk verschillende soorten drankjes bestellen, want de visionair en de integrator zijn anders! Soms is de relatie visionair en integrator hecht en harmonieus, maar soms kan het anders...
Aan het roer staan twee verschillende leiders: de Visionair en de Integrator
Aan het roer van een MKB-bedrijf behoren twee verschillende leiders te staan die genoeg ‘brandstof’ hebben om het bedrijf naar een volgend level te kunnen krijgen: De Visionair en De Integrator. De passie, gedrevenheid en creativiteit van de visionaire ondernemer zijn...

Contact ons
De Integrator drinkt graag een keer een kop koffie met jou om toe te lichten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.
